Hardware – materialna część komputera. Ogólnie hardwarem nazywa się sprzęt komputerowy jako taki i odróżnia się go od software'u – czyli oprogramowania.

Podział ten jest nieostry, gdyż współcześnie wiele elementów sprzętu komputerowego posiada "wszyte" weń na stałe oprogramowanie, stanowiące jego integralną część, bez którego elementy te nie mogłyby funkcjonować. Np. większość drukarek komputerowych posiada w swojej pamięci zestaw komend, przy pomocy których realizuje proces drukowania i których odpowiednik znajduje się w pamięci komputera stanowiąc programowy sterownik tego urządzenia. Wiele urządzeń – typu karty graficzne, płyty główne posiada własne oprogramowanie nazywane BIOS-em. W stosunku do oprogramowania niektórych urządzeń używa się słowa firmware.

Hardwarem jest np.:

W celu złożenia kompletnego zestawu komputerowego warto rozpatrzyć różne możliwości. Należy pamiętać, iż poszczególne części muszą być ze sobą kompatybilne. Jeżeli mamy z tym problem, poradę uzyskamy wchodząc na forum informatyczne, gdzie grono ekspertów dopasuje odpowiedni zestaw.